Lifespan

امروز این پست از وبلاگ اسپریچو را دیدم که تصادفاً با این پست از وبلاگ منصفانه که دیروز خوانده بودم در ارتباط کامل است. ارتباط کامل و تضاد کامل.
این دو تا خانم که نوشته هایشان را خیلی دوست دارم هر دو درباره ی طول عمر و سیگار نوشته اند. جالب است که هر دو فکر می کنند که این دو مورد با هم ارتباط مستقیم دارند. به همین دلیل لاله که می خواهد صد سال عمر کند ، می گوید که به سختی در تلاش برای ترک کردن سیگار است و اسپریچو که می گوید از زندگی سیر است ،از عدم علاقه اش به ترک سیگار می گوید. به صراحت می گوید که برایش مهم نیست سرطان بگیرد.
من خودم هیچ وقت از سیگار خوشم نیامده . یعنی یک بار همان اوایل جوانی امتحان کردم و خوشم نیامد و گذاشتم کنار . پدرم ، مادرم ، همسرم و همه ی کسانی که با آنها تا الآن زندگی کرده ام هم سیگاری نبوده اند. پدر و مادرِ پدرم هر دو سیگاریِ تیر (سرسخت) بوده اند و هر دو هم از سرطان های بسیار خفن بدرود زندگی گفته اند (وقتی من خیلی کوچک بودم) . به نظر من سرطان پستان سرطان خفنی نیست! سرطان مادر بزرگم فکر می کنم کبد یا معده بود. اینقدر میدانم که وقتی متوجه شدند که تمام امعا و احشایش را گرفته بود. سرطان پدر بزرگم حتی خفن تر بود ! سرطان دهان گرفت! از لبش شروع شد ، درست همان نقطه ای که همیشه سیگارش را می گذاشت.
پدرِ مادرم هم سیگاری بود . تریاکی هم بود . ولی آنچه باعث شد بمیرد (و قبل از مرگ هر دو دست و یک پایش را هم از دست بدهد ) سرطان نبود . بیماری رینود بود(که به نظر پزشکان بخاطر اینکه حاضر نبود سیگار را ترک کند بدتر هم شد ) و در نهایت هم شاید سکته ی مغزی .
یک فیلم همین چند وقت پیش در یو تیوب دیدم که تحقیقی در مورد افرادی بود که عمر زیاد دارند . متاسفانه الآن لینک همان فیلم مستند را پید ا نمی کنم ، ولی هر نوع تحقیقی در این باره را که جستجو کنید می بینید که طول عمر ، برخلاف تصور ما ، زیاد هم به سیگار مربوط نیست . در آن فیلم موسسه ای در بریتانیا را نشان میداد که کارش تحقیق بر روی همین موارد بود . چند زن و مرد بالای صد سال را که بررسی می کرد ، اتفاقاً همگی سیگاری هم بودند! ولی تمام شان از خانواده هایی بودند که در آنها طول عمر اغلب بیش از حد معمول بود. یک ویژگی دیگر هم این بود که معمولاً این افراد خواهر یا برادر نداشتند ، یا حداکثر یکی . معمولاً تنها و بدون فرزند بودند یا اینکه در سنین بالا بچه دار شده بودند و حداکثر یک بچه داشتند .
این روزها جلوگیری از بارداری جزو اعمال مجرمانه شده ، ولی اگر می خواهید عمر بیشتری داشته باشید ، مایلم یاد آوری کنم که راه هایی آسان تر از ترک سیگار هم هست .
اگر هم می خواهید عمر کمتری داشته باشید ، از منِ با تجربه بشنوید که سرطان زیاد روش شیک و دلپذیری برای مردن نیست و از طرفی سیگار همیشه شما را به سرطان سوق نمی دهد.
شاد باشید و مردنِ شیکی را برایتان آرزو می کنم !
اگر به مبحث طول عمر علاقمندید این ویدئو را هم تماشا کنید :
https://www.youtube.com/watch?v=NDd18MtmGr0

بیان دیدگاه